Analizy web usability

 

Przejdź do oferty

Web usability jest to termin angielski, który się przyjął na polskim gruncie – oznacza użyteczność, choć bardziej prawidłowym określeniem wydaje się używalność.

 

1. Usability – co to jest?

 

Usability – nauka, która zajmuje się ergonomią i funkcjonalnością serwisów, aplikacji czy urządzeń.

 

Pojęcia powiązane z używalnością serwisów www to funkcjonalność, dostępność, ergonomia (serwisów/stron internetowych/aplikacji użytkowych itp) – często są one mylone ze sobą, gdyż onzaczają różne apekty usability w sieci. Podstawowym kompendium wiedzy o webusability jest książka wydana w 1999 roku przez specjalistę w tej dziedzinie, Jakoba Nielsena, która w Polsce pojawiła się w 2003 roku pod tytułem Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych. Uzupełnieniem jest doskonała książka S. Kruga Nie każ mi myśleć – tytuł stanowi podstawę dobrego usability. Przykład – użytkownik woli klikąć 15 razy przycisk wstecz zamiast szukać (czyli myśleć, spalać glukozę) ikony symbolizującej przejście na stronę główną witryny.

Usability często decyduje o sukcesie strony, przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe (e-sklepu/przedsiębiorstwa) i wraz z pomysłem na stronę i treścią (ewentualnie szatą graficzną) jest kluczowym czynnikiem budowy profesjonalnych stron www, decyduje bowiem o:

  • łatwości nawigacji (intuicyjności interfejsu)
  • efektywności wykonanych działań na serwisie www (skuteczność, wydajność)
  • funkcjonalności (ilości i dostępności funkcji oraz możliwości związanych z daną stroną)
  • zadowoleniu użytkownika (zrealizowanie zelu wiązanego z serwisem lub chęć powrotu na stronę)

Ważne są też czynniki związane z doświadczeniem i czasem:

  • learnability: pierwszy kontakt ze stroną – nowi użytkownicy (wykonanie podstawowych zadań)
  • memorability: dłuższa nieobecność w serwisie (przywrócenie biegłości)
  • efficiency: efektywność w posługiwaniu się serwisem dla znających serwis

Bada się także błędy popełniane przez użytkowników – czy potrafią rozwiązać dany problem, jak długo czasu im to zajmuje, czy są świadomi że znaleźli się w ślepej uliczce lub jest lepszy sposób osiągnięcia celu.

 

2. Usability – o co tak naprawdę chodzi?

 

Chodzi o to, aby strona była przyjazna dla użytkowników – łatwa w nawigacji, zaopatrzona w niezbędne opcje,tak aby treść mogła być znaleziona bez wysiłku a użytkownik odczuwał zadowolenia z użytkowania strony www.

Co w tym takiego trudnego?

Diabeł tkwi w szczegółach – jakość stron internetowych (nie tylko w Polsce) pod względem usability jest słaba, dotyczy to także wielu czołowych portali.

Jak często gubimy się na stronach internetowych, nie możemy znaleźć wymaganej informacji albo rezygnujemy z wypełnienia formularza?

Czy szukanie wewnątrz danej strony zawsze działa – dlaczego częściej nawigujemy niż używamy opcji szukaj?

Dlaczego uciekamy przed flashem?

Ty znasz swój serwis www ale każdego użytkownika należy traktować jakby był na stronie pierwszy raz.

Dlaczego serwisy takie jak Google, Allegro, Youtube, Wikipedia odniosły sukces?

Czy wiesz, co to jest User Experience?

Czy Twoja strona była projektowana zgodnie z podstawowymi założeniami usability?

 

3. Web Usability – oferta

 

  • Badania web usability
    • symulacje user experience
    • stosowanie person
    • podstawowy eye-tracking
    • cena: od 300 do 1000 zł (w zależności od serwisu i zakresu badań)

 

  • Analiza stron www pod kątem usability
    • szczegółowa analiza, ocena poszczególnych elementów
    • raport opisujący błędy, możliwe słabe punkty serwisu
    • porównanie z konkurencją, projekty zmian i poprawy usability
    • cena: 200 – 500 zł(w zależności od szczegółowości dokumentu)
      • analizy różnią się w zależności od tego, czy jest to strona e-commerce, korporacyjna czy np. serwis o celu społecznym, wszystkie aspekty są brane pod uwagę

 

  • Audyt usability, pozycjonowania i wykonania stron www
    • kompleksowy dokument oceniający wykonanie serwisu, w tym ocena:
      • usability (użyteczność/dostępność/funkcjonalność)
      • dostępności dla niepełnosprawnych, zgodność ze standardami W3C
      • wykonania pod kątem pozycjonowania (SEO)
      • pozycji strony na rynku, pozycji w przeglądarkach (ocena SEO/SEM)
      • zawartości merytorycznej (jeśli możliwa do oceny),
      • jakości wykonania (technologie internetowe, szybkość ładowania)
    • cena: 200 – 500 zł(w zależności od szczegółowości dokumentu)

 

  • Inne powiązane usługi lub dodatkowe elementy analizy
    • analiza statystyk strony www
    • analiza konkurencji (w tym: pod kątem pozycjonowania)
    • analiza wizerunku w sieci, tanie/współczesne formy reklamy online i public relations
    • ocena potencjału serwisu, możliwości rozwoju, komponenty www których brakuje
    • jak być lub jak nie być web 2.0, budowanie społeczności, e-wizerunku
    • cena: 100 – 400 zł(ustalana indywidualnie w zależności od zakresu i szczegółowości)

 

Nasi klienci w zakresie usability/analiz (nie oznacza to, że ich strony obecnie są wzorami użyteczności, nie zdradzamy szczegółów usługi):

  • Societas Sp z o. o. – firma ochroniarska
  • Domenyweb.pl – blog o domenach
  • Wrock.pl – Wrocław Rock Portal
  • Gabinetwroclaw.pl – gabinet stomatologiczny
  • Gphone.pl – portal platformy Google Android
  • Restauracjaorlegniazdo.pl – wrocławska restauracja
  • Teledyskionline.pl – serwis rozrywkowy z teledyskami

Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, możliwość negocjacji cen i dowolnego ustalenia usług, zapraszamy do kontaktu: enterweb@enterweb.pl lub tel. kom. 600 856 199. Forma usługi może być pisemna lub w postaci konsultacji.

Comments Off

Data: 4 listopada 2007. Autor: admin.
Kategoria: Bez kategorii.